კონსტანტინე (კოკა) ვეკუა : მოზაიკები

Just another WordPress.com weblog

უცხო და საუცხოო

leave a comment »

sameba

საუცხოოს ცნებაში კნინობით და უკადრის ტერმინს კი არა, ქართველი ერისათვის დამახასიათებელ ყველაზე არსებით შინაარსს ვხედავ: ესაა სიყვარული და საკუთარი თავის გადადება სწორედ მაგ უცხოში განსახიერებული მოყვასისთვის. ამ ცნობიერებას არქაული ფესვები გააჩნია და იგი ჩვენი მოდგმის, პრემედიტერანულ ხალხებში გავრცელებული ტრადიციაც კი იყო, რომლის კვალიც თანამედროვე “სტუმარი ღვთისააო”-შიც შემორჩა. კერძოდ, პელაზგური წარმოშობის იყო პროქსენიის ინსტიტუტი, სადაც ნებისმიერი უცხო და სტუმარი ღვთისად მიიჩნეოდა, რადგან ეს სტუმარი სავსებით შესაძლებელია ყოფილიყო თვით ღმერთი (გავიხსენოთ ძველაღთქმისეული სამების სტუმრობა მამამთავარ აბრაამთან ანგელოზების სახით). შემთხვევითი არ იყო, რომ ზევსს პროქსენს უწოდებდნენ. და ამ ინსტიტუტთანაა დაკავშირებული თვითონ დიპლომატიური ურთიერთობების საწყისებიც. ასე რომ, საუცხოოში საკუთარი თავი და ეგოცენტრიზმი კი არაა მთავარი, არამედ მოყვასისთვის თავის გადადება, მოყვასისთვის საუკეთესოს გაზიარება, რაც ამპარტავნებით და უძღებობით გაკავებულ პიროვნებას არ შეუძლია. ეს მხოლოდ თავისუფალი, სიყვარულით გაჯერებული და თავის პირველხატს მიახლოებული კაცის ცხოვრებისეული კრედოა. არსებობ მხოლოდ შენ? ესე იგი, მკვდარი ხარ. არსებობს შენზე უფრო დიდი და ამაღლებული რეალობა, სხვა, მოყვასი, იმ უცხოში არსებული ღვთის ხატი? ესე იგი, მაშინაა შენი ცხოვრებაც აზრმიცემული, ნაღდი და ღრმა. სიყვარულის მაცხოვნებელი დედააზრიც ჩვენ ცხოვრებაში არსებულ საკუთარ თავში კი არა, სწორედ მაგ სხვაში, უცხოშია ჩადებული. ჩვენ ნამდვილად ვცხოვრობთ მაშინ, როდესაც ჩვენ ცხოვრებაში არის სხვაც და ბევრი სხვაც. მიყვარხარ=მე+ვარ+ხარ (ვცხოვრობ არა მაშინ, როდესაც ჩემი ყოფიერების სოროში ვიკეტები, მისით ვიზღუდები და საკუთარი თავით დაწყებულ-დასრულებული პრინციპებით დავიარებით, არამედ ვვითარდები და ვყვავილობ მაშინ, როდესაც ხარ შენ).

ასე რომ, თავისი მრავალათასწლოვანი განვითარების მანძილზე ქართველმა ერმა გამოიმუშავა და მიაღწია ამხელა ცნობიერებას-“რასაცა გასცემ შენია, რაც არა დაკარგულია”-რომელიც სიყვარულის და ქრისტიანობის ერთ-ერთი ქვაკუთხედია. ეს იმან თქვას, ვისაც მსგავსი მსოფხლაღქმა არ აქვს, არ ესმის იგი და ეგზომი არ მოუღვაწია საკუთარ თავში.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / შეცვლა )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / შეცვლა )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / შეცვლა )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / შეცვლა )

Connecting to %s

%d bloggers like this: